TUR DOM KEAN (tdk) / Ако не можеш да си го измислиш — значи е истина.
Интервю с група ТДК. ТОПЛОФЕСТ 6 | 28.06.2025 от 22:15 | Зала 1. ВХОД СВОБОДЕН.
Хубавите работи не успяват да генерират хубава музика. Защо?
ТДК Не е задължително. Привидно веселата музика, както и привидно тъжната, може да идва от противоположни на създаваните усещания места. В нашия случай е важна принципната точка, от която произлиза желанието за създаване на музика. Тя най-често е облечена във въпрос, който не може да бъде отговорен сам по себе си или се самоизяжда. Тоест има някаква деструктивна функция — плаши, един вид. Също така важен момент е дължината на едно усещане, неговата трайност. Позитивните емоции много рядко са само позитивни — в тях, под формата на метални клинове, са изписани действията, довели до съществуването им. Много често това са съмнения и страхове. Енергията, която тези два феномена генерират, създава желание за себеизразяване. Феномени, които много често — да не кажа винаги — могат само да бъдат наблюдавани.


Какъв е звукът на официалния край? Такъв, след който музиката на една група трябва да предприеме предефиниране на това, което създава – категоричната промяна.
ТДК В нашия музикален път всяко издание е своеобразен край. Нещо, което, ако го пуснат на погребението ти, ще си кажеш: Чудесно. Да, добре сме се справили. Всяка точка на завършек е момент за предефиниране. Всяко едно чувство е многолико, всеки ъгъл е огледало, в чието отражение се крие една полуистина, която, щом спре да се изплъзва, се лишава от смисъла си да съществува.
В песните ви личи една почти мазохистична обич към българската отминала реалност. Как тя ви говори и как я правите своя? Не се ли изхабява?
ТДК Прехвърляме се към отговора на предния въпрос. Всичко, щом бъде докоснато, започва да се хаби — ако това е призмата, през която човек избира да го гледа. Отразените полуистини, за които се говори по-горе, са точно това. Ние искаме да достигнем нещо, което непрестанно се изплъзва. Може би да заложим на вече дефинирана (защото е приключила) отминала реалност е по-сигурният подход, защото там са поставени съвсем ясни граници. А границите доста често влияят добре на изкуството.



След като изкарахте албумите за безплътното отчаяние и маниакалността преди пълното полудяване, последното – ZHVK – много се различава. То носи белега на действието – не на взетото решение, а на неговото осъществяване. Това прави чудесен път на героя. Какво идва след него – спасението?
ТДК Спасението би било много романтичен завършек — очакван и предвидим. За съжаление и за радост, нашият основен вдъхновител — малките животи, които живеем — оправдават своята истинност и автентичност точно заради качеството си да не могат да бъдат предвидени. Даже в повечето случаи, при проверка на история, използваме следния лакмус: Ако не можеш да си го измислиш — значи е истина.
В музиката, която правите, често се усеща напрежение между индивида и тълпата. Как се пресмятат гледните точки и кой накрая е лошият?
ТДК Тълпата е уедрено и безлично аз. Ние винаги сме се фокусирали върху срама от това да си себе си — и най-често го изразяваме чрез динамиката между аз и другия. Честно казано — изключително банален подход, но такъв, който усещаме най-близо до себе си. А от друга страна, тъй като почти винаги се идентифицираме с множеството, със слабия, ползваме аз-а, като агресор.



Групата често рисува граници между нищото и лудостта. Има ли песен, която е за след нея – за след повратната точка и пречупването? Коя е тя?
ТДК Trick question. Отговорът е До мене е майка ти. Макар че ни беше нужна немалка помощ от близки ръце, за да го видим — тази песен е животът след приемането. Тя е удоволствието без ограничения. Това може би е песента, която най-ясно показва какво е всъщност да вземеш правилното решение.
Какво е дистанцията в музикален композиционен контекст?
ТДК Докъдето може да стигне един звук, тон или шум. Пространството, което му се оставя да измине, преди да бъде завършен и да изчезне завинаги. Дистанцията в музиката е там, където живеят душата, есенцията и страховете, пораждани от конкретната композиция. Това е един от най-красивите инструменти в музиката. Във върховната си форма дистанцията е тишина, защото — за щастие или не — тя все някога свършва, но докато е там, се чувства вечна. Каквито са и добрите песни, мама му мръсна.



Кое е идеалното място, на което бихте искали да запишете албум? Каква роля играе пространството, когато се прави музика? Как то оформя процеса и участниците му?
ТДК Места като читалището в Сепаратистка република Добрина. Това е идеалното място за записване на музика, защото то, само по себе си, представлява едно несъществуващо място. Не е обременено с използване, с история, с преживяване. То е храм, който не се подчинява на времето и е съществувал преди да сме започнали да го броим — и след неговото изброяване.
Лошото е, че такива места могат да бъдат документирани само веднъж. А не са и много. Музиката в общия случай определя мястото, защото местата по дефиниция винаги са съществували, а музиката е единственото ново в уравнението. В този смисъл всяко място търси своята музика. В момента, в който тя е готова, вече е способна да определи къде да бъде записана и изживяна. Участниците са длъжни само да се доверят. Другото няма голямо значение. Всеки може да пее и да държи китара.
Кои са лесно поправимите грешки на алтернативната музикална сцена в България? Кое куца? Кое го има в повече?
ТДК Повече ривърб, по-малко компресия. Това ще оправи доста от нещата на българската алтернативна сцена. Иначе всичко друго е такова, каквото е — има достатъчно гадни неща, за да има достатъчно хубави. Слушайте българска музика, хора — интересно е.
Червено или черно?
ТДК И двете, разделени наполовина, в правоъгълник и надпис ACAB.
Може да следите работата на ТДК на следните канали.
turdomkean.bandcamp.com theofficialtdk_dokolkotomoje/instagram
facebook.com//TurDomKean www.youtube.com/@theofficialtdk_dokolkotomoje