ТОПЛО Pop-up BAZAАR с Александра и Мартина
Идеята да споделяме по една събота от всеки месец накара базарът ни да придобие един малък карнавален вид. Определено се сформира чувство за общност.
ТОПЛО Pop-up BAZAR е концепция разработена от две млади и дейни актриси - Мартина Пенева и Александра Койчева. Те са и важни работни единици в екипажа на Топлоцентрала. Вдъхновени от пространството и взаимовръзката между изкуство и бизнес, те се опитват да създадат платформа за осъществяване на бъдещи твочрески планове на различни (жанрово) артисит. За тях е важно всеки базар да е един малък празник.
Води: Стефанѝ Стоева
Какво е най-забавното в организирането на pop up bazar? Кое от друга страна ви е трудно и се обърква?
А: За мен най- забавната част идва след планирането на самия базар, когато реално видим материализирането на самото събитие и удовлетвореността на всички - гости и участници. Когато накрая чуя обратната връзка от клиентите съм искрено удовлетворена. Това ме прави щастлива. Трудно е да предвидим непредвидимото - метеорологичните условия да речем. Новопоявилите се препятствия ни затрудняват, но това ни учи да се справяме с пречките и да бъдем изобретателни във всеки един момент.
M: Най-забавно е в деня на базара, когато всички идват. Ние с Александра имаме схема за разпределяне на хората, но естествено не се случва нищо по тази схема (запазена черта на Топлото) и действаме на момента и доста се забавляваме покрай тази организация. Най-хубавото е в края на деня, когато всичките ни участници ни питат: Кога ще има пак, бройте ме!
Трудното вече е лесно.
Кое прави вашия базар различен от всички останали и защо е важно събитие?
А: Какво ни прави различни е тема, която явно вълнува много в днешно време и е повод дори за предявяване на претенции за права в този бранш. Истината е, че ние по много неща наподобяваме други подобни събития, но това, което ни прави различни е много просто - не сме благотворително събитие и единствената ни цел е да каним участници, понеже искаме да им дадем шанс да популяризат творчеството си и да създадем една благоприятна среда от творци, които потенциално дори могат в бъдеще да създават общи проекти . Един вид NETWORKING - полезното с приятното – намирам това за изключително важно – да създаваме среда за бъдещи творчески планове.
М: Не мисля, че е кой знае колко по-различен от другите базари, може би че имаме доста inclusive тераса, на която се състои повечето пъти базара. Нашата селекция за Топло Pop-Up Bazaar е предимно от български брандове, да са разнообразни като асортимент и най-вече уникални в изработката си и стила си.
Какъв е процесът на подбор на изложителите? Как избирате кои артисти да участват?
А: Процесът на подбор на изложители сякаш с времето става все по-лесен. В началото се свързвахме с всякакви хора и артисти, автори, както и собственици на малък бизнес, които не ни познаваха и беше трудно да легитимираме . Някак успяхме да спечелим доверието на участниците и към днешна дата мога да кажа, че има доста желаещи, които сами ни търсят и се интересуват за участие в събитията ни, понеже техни познати са участвали или са присъствали на предишен базар. За нас е важно да привличаме артисти от всички сфери - да предложим разнообразие на посетителите. Част от изложителите са участвали в повече от един базар, но за нас наистина е от значение да има от дрехи втора ръка - до мърчове, през бижута, керамика, свещи и дори КУЧЕШКИ ДЕЛИКАТЕСИ. Да - стараем се да предложим широкоспектърен асортимент !
М: Както отговорих в предния въпрос, стараем се да са предимно български брандове, които са ни направили силно впечатление. Гледаме да има от всичко- дрехи, керамика, татус, йога, храна и тн.
Какви са вашите лични философии и убеждения относно ръчната изработка и крафт културата? Как тези идеи се проявяват в организацията на базара?
А: Аз съм дете на скулптор и имам специално отношение към ръчната изработка. Ценя високо стойността на всеки стикер рисуван на ръка и всяка свещ правена с много любов и отдаденост. Често хората, които правят всички тези уникални по вида си неща имат и “комерсиална” професия за препитание. Това не мисля, че е изненада за някого. И когато този човек донесе цяла сергия с изделия направени с толкова много любов и влагане, няма как да не се впечатля. Иска ми се да даваме повече поле за изява на тези артисти, понеже виждам колко е сложно и трудно да намериш канал за реклама и продажба на творчеството си. Именно за това , вярвам че нашите базари имат смисъл, защото клиентите получават възможност да видят на живо и да разгледат произведения, които може би не биха потърсили сами в интернет или пък не биха добили представа за творчеството преди да говорят с артиста за идеята му на живо.
М: Аз лична философия нямам спрямо ръчната изработка, мозъкът ми не е достигнал до тези филий. Единственото, което много ми харесва е, че всичките брандове, с които сме работили до сега са доста автентични и в повечето случаи самите ние с Александра имаме не едно или две неща от тях. Може би философията би ми била: “Ако бих го сложила, бих го поканила.”
Как бихте описали връзката между изкуството и общността в контекста на вашия базар? Как базарът способства за създаването на чувство за принадлежност?
А: Идеята да споделяме по една събота от всеки месец накара базарът ни да придобие един малък карнавален вид. Артистите очакват това събитие и се вълнуват, тъй като повечето от тях се засичат основно тук. Определено се сформира чувство за общност, но ние сме отворени както към предходните, така и към неучаствалите до момента артисти и мисля, че в това ни е чарът. Не си мислете, че “не можете да седите на нашата маса”. Напротив, искаме да приобщим всички, които имат с какво да се включат !
За нас е важно всеки базар да е един малък празник. Да има приповдигнатост, добро настроение, готини инициативи - татуиране, йога, DJ и какво ли още не, защото искаме всички да споделят това преживяване . Неизменно във времето това създава и чувство за принадлежност . Заедно сме споделили тези моменти - а някои дори са ги увековечили с татус!
М: Стеф, ти искаш дисертация, така ли да разбирам въпроса ти ? (Смея се)
Какво се стараете да постигнете, като организирате такъв тип събития и как те влияят на КУЛТУРНАТА ИНСТИТУЦИЯ, в която се провеждат? Каква симбиоза се изгражда между естеството на събитията?
А: Това което можем да определим, като наша мисия е да правим събития, които да отговарят естетическите ни разбирания за това как се прави. Искаме да създадем регулярни събития, които да са многоспектърни и вълнуващи, да стигаме до мащабна маса хора. Откакто организираме базарите, доста хора научиха за Бар-Сцена на Топлоцентрала и вече са ни редовни клиенти. Мисля, че така успяхме да привлечем аудитория, която преди това не бе чувала за тази културна институция. Така потока от хора се увеличава във всички аспекти. Положително е нараснал процента на знаещи и интересуващи се от случващото се в цяла Топлоцентрала .
М: Да събираме яки и съдържателни хора, които искат да се връщат пак и пак. Вярвам, че тези хора биха се върнали не само за базара, но и да гледат някое от нашите представления, да посетят галерията ни и като цяло да се заинтересуват от обемната и широкоспектърна програма на Топлоцентрала.
Как си представяте следващите си събития? За какво фантазирате в бъдеще и какви са условията, които карат идеите ви да се променят?
А: Времената и интензитета, в които живеем карат всичко да е предпоследно и променящо се . Безброй са условията, които карат идеите ми да се променят, но смятам че ядрото на събитието ни няма как да бъде изкоренено . Може да има хиляда пречещи обстоятелства - вече сме преживели какви ли не спънки, но както казах и по-горе : това ни прави още по-креативни и силни (колкото и клиширано да звучи). Следващите събития си представям още по-фестивални и мащабни, нещо като малки Дионисиеви празници . Да се леят мимози и да празнуваме възможността да споделим поредния малък празник заедно !
М: Цитирам Александра: “Следващите събития си представям още по- фестивални и мащабни, нещо като малки Дионисиеви празници . Да се леят мимози и да празнуваме възможността да споделим поредния малък празник заедно ! “ - много ми харесва.