Маргарита Доровска
IETM успешно дефинира проблемите и тенденциите на изпълнителските изкуства в Европа
Разговаряме с Маргарита Доровска, куратор на Център Кристо и Жан-Клод в Габрово, за ролята на IETM като медиатор в ключови теми за артистичната общност и значението на предстоящата глобална среща в България.
Какви възможности отваря глобалната среща на IETM в България?
Въпреки че работя повече в полето на визуалните изкуства, познавам IETM от доста години – присъствала съм на няколко техни срещи в различни държави. Това е изключително мощна европейска мрежа, която във времето успява правилно да дефинира проблемите и тенденции в Европа в продуцирането на изпълнителски изкуства и да работи за политики, но също и в света. IETM има застъпническа роля, лобистка роля, допринася за осъществяването на колаборации и, изобщо, работи за развитието на изпълнителските изкуства в Европа. Постигна го именно с разбирането, че за да може една сфера да се развива, трябва да се работи с всички нейни географии, не само там, където е лесно и обществото и политиците разбират.
Някога мрежата на IETM изигра ключова роля в създаването на Топлоцентрала. Вярвам, че срещата им у нас през 2024 г. и сателитните посещения ще дадат добра заявка за развитието на мрежа и в България. Това доста би помогнало на съвременните ни изкуства и най-вече изпълнителските, макар че жанровите определения са условни в момента.
В рамките на срещата предстои т.нар. сателитната разходка - какво ще видят IETM в Габрово?
Всеки град е избрал възможни места за колаборация, за ко-продукция. Ние сме буквално back to back с Търново - разбира се, поради географската близост. В Габрово IETM ще видят Центъра за съвременно за изкуство Кристо и Жан-Клод, пространството на Експерименталния сатирично-вариететния театър, който се намира под Музея на хумора и сатирата – един легендарен театър от времето на социализма и зората на прехода, който затваря през 1998 г. В момента не функционира, но има интересна архитектура и интересна история, която е важна за града и региона, както и за развитието на танцовия театър, история с големи имена като бате Николай, Вили Цанков, 4ХС. След това ще видят пространството на Драматичния театър в Габрово и най-накрая ще им покажем една зала, която вероятно вече ще бъде реконструирана в пространство с над 600 места – част от емблематичния “Дом на културата”.
Ако трябваше да представите IETM с едно изречение на по-широката артистична публика и на българските културни институции, какво бихте им казала?
Силна мрежа, която напипва пулса на времето и е много необходима в България. Ние понякога оставаме вгледани в досадни проблеми, почти битови, капсулираме се и се безпокоя, че пропускаме да налагаме важни послания и сигнали към политическата класа. Ние виждаме едно татално разделяне на културния живот от действителността около нас – виждаме крайно десни политики, жестокост към групи, които са маргинални, били те роми, бежанци,LGBTQ, а продължаваме да говорим за достъп до култура ангро. Културната ни политика не е съзвучна на времето нито у нас, нито по света и имаме нужда от малко рамо и кураж от колеги от цял свят.
Наблюдавам, че когато културните организации и местната власт или други политически субекти имат достъп до подобни мрежи, това помага да оценят колко ключова е културата за развитието на едно общество и че има места по света, където тя не се страхува да се заяви като такава. Малко по-умните политици осъзнават, че това е изцяло адекватно и в тяхна полза. Други се опитват да я контролират, цензурират и направляват.
Защо българските артисти да се регистрират и да участват в глобалната среща на IETM през 2024 г.?
За да се срещнат с хората, с които могат да работят утре. В Габрово сме се спрели на три локации, които изграждат нещо като общо пространство и на едно място, което има потенциала да бъде много модерна, приемаща сцена – вярвам, че с това покриваме доста широк спектър на възможности за колаборация. За Община Габрово това ще е добра възможност за позиониране на града.
Photo ©RosinaPencheva
Маргарита Доровска е куратор и автор на текстове. Понастоящем работи за развитието на Центъра Кристо и Жан-Клод в Габрово. От 2016 до август 2023 е директор на Музея на хумора и сатирата.