Веселин Димов
Да видим отвъд тукашния си "балон" и се поставим в световен контекст; за да имаме самочувствие, като хора и професионалисти; да живеем достойно от това, което обичаме и умеем да правим.
Разговаряме с Веселин Димов - директор на РЦСИ Топлоцентрала, член на IETM и артист от независимата сцена. В това интервю отключваме значението на нови за българския артистичен контекст понятия и поставяме ориентири на картата на независимите изпълнителски изкуства.
Води: Стефанѝ Стоева
Как платформа, като IETM e помогнала за формирането на РЦСИ Топлоцентрала?
В.Д. Всичко тръгна от тридневната работна група за построяване на Център за съвременни изкуства в София, която беше планирана в програмата на IETM Sofia 2014 “Space for change”. Тя беше модерирана от тогавашните генерални секретарки на TEH и IETM Бригите Першон (Швеция ) и Нан Ван Хауте (Нидерландия), с мощна движеща сила от български независими артисти и двама изключителни IETM членове Мишел Кере (Франция) и Кристоф Кнох (Германия). В нея бяха записани 65 чуждестранни експерти. През първият ден им показахме трите възможни места в града – Депо Клокотница, пространството пред Централна гара и развалините на бившата Топлоцентрала на НДК, като на всички дошли бяха дадени анкетни карти да гласуват, за какво е подходящо съответното място по пет критерия. Вторият ден бяха преброени точките – Топлоцентрала убедително спечели и в присъствието на представители на Столична община и Министерството на културата започнаха разговори за мисията, целите и нуждите от създаването на такова пространство там. На третия ден, бяха набелязани следващите конкретни стъпки. Първата от тях дойде изненадващо светкавично – на 20-ти октомври 2014 г. (ден след края на срещата на IETM). Кметът на град София - Йорданка Фандъкова, покани инициативния комитет в кабинета си за среща, която премина много позитивно и завърши с обща снимка и медийно съобщение за принципно съгласие, да започне работа по създаването на „Топлоцентрала“. През годините на измислянето и конкретизирането на проекта /2014-2019 г./ в трудни моменти IETM (и TEH) многократно помагаха с писма, ноу-хау и съвети.
На какъв принцип работи IETM? Как ние, като институция сме част от тяхната организация?
В.Д. IETM /Informal European Theatre Meetings/ е международна мрежа за изпълнителски изкуства, създадена през 1981 г. в Полвериджи, Италия. С годините набира скорост и се утвърждава, като най-голямата и добре работеща мрежа в Европа. През последните 10 години се отваря и за членове от цял свят, а към дадения момент в нея членуват над 500 организации, артисти и мениджъри от над 60 страни. Годишно тя организира минимум 3 срещи на живо (голяма-Пленарна среща с 500+ участници, средна- Фокус среща с 150-200 и Караван-среща с до 30 участници), лятна академия, менторство, staff exchange и др. През последните години се активира и така наречената инициатива Global Connectors, в която се подпомага след селекция идването на Пленарните срещи на близо 20 активни представители от Азия, Северна и Южна Америка, Близкия Изток, Африка и Австралия.
България понастоящем има 5 члена IETM – Арт Офис, АСТ, Арте Урбана, Василка Шишкова и Топлоцентрала.
По какви начини IETM изразява своята подкрепа към културните учреждения?
В.Д. Чрез редовна организация на гореспоменатите ежегодни срещи, които сами по себе си отварят много възможности. Чрез лобиране за културата и в частност за изпълнителските изкуства, на най-високо европейско ниво. Инициират, съвместно с други европейски мрежи, нови инструменти за международно взаимодействие (например програмата за мобилност Perform Europe). Имат открит, систематичен и демократичен диалог за настоящето и бъдещето на изкуствата в обществото. Сайтът на IETM е онлайн учебник, той предлага публикации по локални и глобални теми и множество интерактивни възможности за по-добра информираност и взаимодействие между членовете. Не на последно място, IETM подпомага лобирането за прогресивни културни проекти на местно ниво.
Голяма IETM среща ни чака през 2024 г.? Как се случи, тя да се проведе в Топлоцентрала, София ?
В.Д. Още през лятото на 2021 г., когато сградата на Топлоцентрала вече беше в много напреднало строителство, получих покана от общината да бъдa нейн първи временно изпълнителен директор. Тогава се обадих на Ауса Ричардсдотир (Исландия), която е настоящият генерален секретар и предложих да направим IETM 2024 в София - 10 години по-късно. Тя хареса много идеята и така започнахме. Очакваме и Министерство на културата на България и Столична община да отчетат огромните ползи и важност на събитието и да подпомогнат неговото реализиране.
Как протича събитие от рода IETM meeting? Какъв е нейния регламент?
В.Д. Винаги започва с така наречения Pre-meeting (10-11 юни). В нашия случай, ще е във Велико Търново и Габрово. Ще покажем на избралите да го посетят гости съответно ТАМ и Центъра в развитие Кристо и Жан-Клод. Иновативно - при нас ще има Post-Meeting и във Варна (16-17 юни). Той си поставя задачата, да запознаем участниците с местната независима сцена и амбициозните планове за създаване на Национален Хореографски Център там.
Между тези две срещи ще е основната Пленарна среща на IETM в Топлоцентрала (12-15 юни). Четири дни на:
- формални и неформални срещи - speed-dating - интензивни работни групи - инфо сесии - newsrounds - pitching сесии - keynote speeches - city walks - уъркшопи - General Assembly, a вечерите чуждестранните ни гости ще могат да видят 16 на брой български спектакъла (8 в Топлоцентрала и 8 в други активни локации в града). За активните и любопитните - огромно изобилие от активности във всичките пространства на Топлоцентрала и други места.
Кой може да участва?
В.Д. Могат да участват всички членове на IETM и такива, които не са членове, но се регистрират и заплатят таксата за участие. За чуждестранните членове, тя варира между 50 и 150 евро, за българските участници - при заплащане до края на април, тя ще е само 25 евро. След този срок 40 евро.
Срещата може да бъде полезна, интересна и приятна за широкия спектър театрали – режисьори, хореографи, актьори, танцьори, сценографи, театроведи, критици, мениджъри, културолози. Срещата през 2014-та привлече над 300 български участници.
Защо е важно да се свързваме с такива платформи, като IETM?
В.Д. За да сме европейци не само на думи; за да видим отвъд тукашния си балон; да чуем трудностите и постиженията и на другите и се поставим в световен контекст; за да имаме самочувствие като хора, артисти, мениджъри и професионалисти, да живеем достойно от това, което обичаме и умеем да правим.
В още по конкретен план – международните проекти и обмени се случват, когато познаваш подобни на себе си хора от чужбина. Кликваш с тях, ставате си интересни, любопитни и се оплождате взаимно, за да сътворите нещо заедно. IETM е конгломерат от интересни, открити и свободни хора. Прекрасен терен за познанства, партньорства и приятелства. Когато погледна назад в биографията си за 15 години и над 30 срещи на IETM –виждам ясно, че всички десетки международни взаимодействия, които съм реализирал са станали с хора, с които вече реално съм се познавал и е имало изградено доверие. Другото е писане на имейли до непознати артисти, фестивали или организации, които дори и да се прочетат – не довеждат до нищо. Важно е за бъдещето на българските изпълнителски изкуства да са свързани с европейските мрежи и да си партнират заедно постоянно. Това ще ни обогати и повиши нашата активност, смелост, фантазия, професионализъм и самочувствие.
Готови ли сме да прегърнем утрешния напредък?
В.Д. Разбира се! Ако цитирам един от любимите си писатели Том Робинс –
“Никога не е късно да имаш щастливо детство“, а и „Щастието е неизбежно“.
На този линк може да посетите сайта на IETM - https://bit.ly/42hLnNg за повече информация.
На този линк можете да направите профил на платформата и да се регистрирате за предстоящата среща на IETM. - https://bit.ly/3SlSMGZ