vol. 1 на Circle Talks | Топлоцентрала
Серия от дискусии в кръг с представители на независимата сцена: поставени въпроси и възможни отговори от Веселин Димов, директор на РЦСИ Топлоцентрала.
Това е първа част от поредицата разговори (отворени дискусии), които Топлоцентрала проевжда свързани с независимата сцена, нейното съществуване и обновление. Тази поредица е вдъхновена от желанието за задружна работа и сформиране на работни групи, константен диалог между институции и единици.
Част I - Финансови отношения с партньори
Бавят ли се плащанията от РЦСИ “Топлоцентрала” към нейните партньори?
В.Д. В началото на тази година (2024) от общо 500, имаше около 20 ненавременни плащания. Какви са причините това да се случва?
(1) Най-често забавянето се дължи на недобра координация между външния партньор и административния екип на РЦСИ Топлоцентрала, т.е. факторът е чисто човешки. За да бъдат ограничени тези ситуации, инсталирахме софтуер, който ни сигнализира при всяко забавено плащане. В момента всички плащания са финализирани; надяваме се в бъдеще да няма подобни забавяния.
(2) В малък процент от случаите плащанията се бавят и поради факта, че самите ние все още очакваме субсидия. Такъв беше случаят с международната среща на IETM в България - изключително важно и престижно за индустрията събитие, чиято събсидия се забави, а на нас се наложи да платим на всички артисти с текущи пари от бюджета на РЦСИ Топлоцентрала. Това ни изпрати в неплатежоспособност.
(3) Третата, може би най-лесно преодолима причина за ненавременно плащане, също е свъзана с човешкия фактор - буквално преследваме някои артист, за да приключим документално проекта му; и това продължава със седмици – нещо, което бързо може да бъде подобрена при взаимно желание.
Така ли живее независимият артист - с пари, които не идват навреме?
В.Д. Самият аз, като артист не съм имал много финансови взаимоотношения с държавни сцени и институции, но съм преживял достатъчно много късни пари, за да не бъда добре настроен към тези сцени и институции и поради това в даден момент напълно да прекратя връзката си с тях. Забавянето на плащания е нещо много неприятно - знам го на собствен гръб и правя всичко възможно това да не се случва в РЦСИ Топлоцентрала. Да не забравяме, че този център също е с институционално финансиране и за жалост тук често важат правила и стандарти, които сме създадени да променим.
Получават ли артистите повече от РЦСИ Топлоцентрала в сравнение с останалите сценични пространства?
В.Д. Със сигурност, защото разпределението 70/30 е абсолютно уникален модел за България. Години наред цареше разпределението 50/50. В много редки случаи по-големи независими екипи са успявали да си извоюват 60/40.
Разпределението 70/30 беше повдигнато настоятелно на Асоциацията на свободен театър, когато бях нейн председател. Дългогодишно искане, което така и не се случваше.
Сега, когато съм от другата страна, успях да го реализирам през последните 3 години в РЦСИ Топлоцентрала. Смятам, че това е справедливото разпределение и може да даде добър пример на всички останали места. Не знам за друго място, което работи по този модел в София и мисля, че по-добри условия на независимата сцена в момента няма.
Колкото до общия стандарт, наскоро имахме среща в Зала 2, която беше част от АСТ фестивал, на тема Невъзможните разговори. Обсъдихме създаването на стандарт и допустим минимум при заплащането на артистите, с който оттук-насетне да се съобразяват финансиращите институции и арт пространствата в България.
И все пак, как може да бъде променен стандартът на заплащане в сферата на независимите изкуства?
В.Д. Ще дам пример с гилдията на преводачите. Тя се среща и коментира възнагражденията в момента - неуважително ниски - поставяйки своите искания пред финансовите институции. Т.е. разбираме, че стандарт може да се изисква.
Най-важното, което тези институции трябва да знаят е, че под определена сума не трябва да се отпуска финансира; че не трябва да се реализират инициативи под този праг.
За да може съсловието да се консолидира около конкретни цифри, има нужда от поне още една добре подготвена среща на артистите от независимата сцена с присъствието на утвърдени организации като ACT и Гилдията на изпълнителските изкуства към САК, които да вземат единодушно решение.
Темата за заплащането трябва да е тема на гилдията, на асоциациите, на пространствата и на финансиращите институции. Дори и един от тези елементи да липсва, пъзелът не може да се подреди.
Следват:
Част II: Как РСЦИ Топлоцентрала селектира и програмира спектакли?
Част III: Как се финансира и от какво печели РЦСИ Топлоцентрала?
Част IV: Какви възможности за репетиции предлага РЦСИ Топлоцентрала?
Част V: Какво техническо обезпечаване гарантира РЦСИ Топлоцентрала?
Част VI: Каква е маркетинговата политика на РЦСИ Топлоцентрала?