ОТБЛИЗО С АРТИСТА#27 Венци Д. Костов
Методите Suzuki и Viewpoints напълно промениха начина, по който разбирам самото драматично изкуство. Освобождение от аналитичния акт на изграждане на персонаж и покана за по-дълбоко изследване.
Води: Стефанѝ Стоева
Каква физическа подготовка е необходима на участниците, за да успеят да се чувстват комфортно поемайки новата информация?
В.Д.К. Трейнинга с метода Suzuki и Viewpoints започва от физическото и обогатява емоционалната игра, но не изисква предварителна подготовка или физическо кондициониране. Имат за цел да помогнат на актьори от различни среди, с различни нива на знания и опит, дори от различни култури, да намерят общ език в сценичното пространство и време. Това е начин за създаване на ансамбъл, като се споделя общ инструмент.
Как двата метода, използвани заедно, вплитат развитието на физическо и емоционално израстване на артистите?
В.Д.К. Чрез трейнинга актьорът изцяло обитава тялото си. Емоцията се появява като следствие, в нестабилно равновесие между форма и съдържание. Тя възниква по много естествен начин, не в резултат на психологически анализ на персонажите или на сцената, а като следствие от живеенето в настоящия момент, създаден между актьорите на сцената.
Какво е значението на дишането в метода на Suzuki и как то влияе на сценичното присъствие и концентрация на актьора?
В.Д.К. Дишането е всичко... Контролът върху дишането на сцената е като контролът върху горивото, от което актьорът се нуждае, за да говори и да извършва движения и действия. Тренировките по метода на Suzuki предлагат много мощни инструменти за увладение на дишането, като целта е то да бъде дълбоко и изразително, като още една линия от текста или партитурата, с която работи артистът.
Как методите Suzuki и Viewpoints повлияяха върху твоя артистичен стил?
В.Д.К. Методите Suzuki и Viewpoints напълно промениха начина, по който разбирам самото драматично изкуство. Беше като да научиш нов език… Това е освобождение от аналитичния акт на изграждане на персонаж и покана за по-дълбоко изследване, изхождайки от тялото и емоциите. Класическият парадигм поставя драматичния текст на първо място и всички елементи, които изграждат едно произведение, са подчинени на текста. С този метод можеш да изследваш изразните граници и да намериш нови значения в едно произведение.
По каква структура се движи уъркшопа, за да е максимално допринасящ към процеса на осмисляне на материята?
В.Д.К. Винаги започваме със строго физико-емоционално обучение по трейнинга Suzuki. Това е начин да влезем в пряк контакт с много първична енергия, пробуждайки почти примитивна част от себе си и усвоявайки серия от ресурси за оформяне и изразяване с цялото тяло. Продължаваме с обучението по метода Viewpoints, който представлява вид импровизация и колективна работа, като целта е да се поддържа едно театрално произведение свежо и неочаквано. Това е смел начин за създаване в колектив в сценичното пространство и време. Накрая, правим мост между обучението и сценичната работа, прилагайки наученото към драматични сцени от написани произведения. По този начин актьорът извлича и прилага наученото към конкретната си работа на сцената с конкретен персонаж и сцена.
Можеш ли да споделиш примери за успешни сценични композиции, създадени по време на работилниците, които комбинират Suzuki и Viewpoints?
В.Д.К. Всички постановки на Тадаши Сузуки са създадени изцяло по метода. Ан Богарт и компанията SITI също така извличат полза от употребата и приложението на този инструмент в техните произведения.
Относно филма ЛЮБЕН как мина първата прожекция на филма и как реагира българската публика?
В.Д.К. Филмът има много добър прием от публиката и критиката в България. Има голям интерес още от момента, в който беше обявено дори започването на снимките. Тематиката, която разглежда – първият филм с LGTBI тематика в България, заедно с универсума на ромското население, вдигна голяма контроверзия. Филмът разказва история за любовта между две момчета, един от които е от ромски произход. Това изглежда привлича чувствителността на определени групи, по-склонни към противопоставяне на такива сюжети в България. Вълна от омраза се повдигна около филма. Страхът и омразата не са направили никого по-щастлив и по-прав. Абсурдно е да се крием за да обичаме. Моята покана от тук е елате и гледайте „ЛЮБЕН“.
Какъв е подходът за включване на непрофесионален актьор във филма (Божидар Асенов), как тези методи помогнаха в развитието на актьорската му игра?
В.Д.К. ”ЛЮБЕН", е съвместна продукция между Испания и България. Това е първият филм с ЛГБТИ+ тематика от България. Заснех го с известни актьори от двете страни, както и с група непрофесионални ромски актьори - избрани момчета и момичета от гетата на София.
Преди снимките направих уъркшоп с всички тях заедно, намирайки общ език и конкретно прилагайки метода на Suzuki и Viewpoints, както в репетициите, така и по време на снимките. Резултатът беше спонтанна актьорска игра, бяха в своя елемент, работейки с изключително умение своите роли, като "съставни части от една и съща порция".
Метод Сузуки и Гледни точки - Обучение на актьори с Венци Д. Костов
уъркшоп 22 юни 2024, Зала 4 | 09.00 часа
Трейлър към филма: