АНТИСТАТИК 17! Танцът - квантов скок
В света на 17-тия „Антистатик” танцът не е просто акт на себеизразяване, а квантов скок, който преобразява не само пространството около нас, но и всеки вътрешен свят.
Повече от един танц е нужен, за да продължим. Знаем, че в една галактика видимата материя е малка част спрямо огромната маса на невидимата, следователно можем да бъдем сигурни, че „танцът“ е повече от видимото, повече от танц.
КАКВО Е АНТИСТАТИК?
Антистатик е международен фестивал за съвременен танц и пърформанс, стартира през м. април 2008 г. в София като първият форум в столицата с този профил. Той възниква като част от усилията на балканската мрежа за съвременен танц “Номадска танцова академия” за популяризиране и развиване на съвременния танц и пърформанс в страните от Балканите, за да превърнат региона в един от неговите динамични центрове в Европа.
Специфичният фокус на фестивала е представянето на утвърдени и дебютиращи артисти, които развиват нови подходи към изкуството на танца, оригинални форми и авторски артистични практики между различни видове изкуства. Неговият фокус предизвиква интерес и признание не само в български, но и в международен контекст, което доказват устойчивите международни партньорства и редовните гостувания на специалисти на фестивала. Досега „Антистатик“ е представил на софийската публика повече от 80 представления на едни от най- иновативните и значими танцови артисти на българската и международна сцена. От 2015 г. той развива и стратегическо партньорство с платформата “Aerowaves” на едноименната международна танцова мрежа, оперирана за България от Derida Dance Center.
ВАЖНО! СПИСАНИЕ ЗА ТАНЦ
„Списание за танц“ е годишно издание за балет, съвременен танц и пърформанс и танцова култура. То си поставя за цел да представя процеси, личности, събития и идеи от класическия до съвременния танц и танцовата култура в български и международен контекст. „Списание за танц“ e инициирано от фестивал „Антистатик” в рамките на европейския проект Life Long Burning – Futures Lost and Found (LLB3). Можете да намерите единственото по рода си печатно издание, посветено изцяло на танца на този линк.
АНТИСТАТИК за 17-ти път. Това е просто чудесно!
Всичко трябва да е лесно! Тук може да намерите програмата на тазгодишното издание на фестивала, заедно с линкове за закупуване на билети!
Стойността на танца (Лекция на Ангелина Георгиева) 10/05, 18:30 - 19:50 Гьоте Институт, ул. Будапеща 1 /вход свободен/
Радикални мажоретки (Германия) 14/05, 19:30 Топлоцентрала, Зала 1 /представлението е на английски език/
Великолепие, блясък и смесица от различни лозунги са компонентите на тази весела, сатирична алтернатива на войнствените форми на протест. Телесната съпротива и хореографираните протести на публични места се превърнаха в ефективни и мощни средства за мирни демонстрации в капиталистическите демокрации. Създадено от куиър-феминистки активистки през 1990-те, радикалното мажоретно движение съчетава ненасилствени преки действия с театрални елементи.
hip piece (Германия) 15/05, 19:30 Топлоцентрала, Зала 1
Ритъм, който раздвижва бедрата и разклаща дупето: Разклатете и вашето! Това е призивът в новото представление на Верена Билингер и Себастиан Шулц, посветено на най-съкровената част на тялото. Представлението застава в центъра на актуалните културни дебати за присвояването и притежанието, еротизацията и екзотизация, сексуалността и пола, политиките на идентичността и универсализма.
Критична маса (България) 16/05, 20:30 Топлоцентрала, Зала 1
Критична маса е спектакъл за четирима изпълнители, изправени пред критичен проблем: висящи във въздуха, те трябва едновременно да държат масата си да не падне и да вечерят от нея. Как договаряме нуждата си от съвместност? Да държиш масата за другите е неудобно, но необходимо, ако искаш също да се възползваш от нея.
Оратория (България)16/05, 19:00 Топлоцентрала, Зала 2
Проектът конструира неодраматургия, изградена на базата единствено на нерационалните и автоматични аспекти на речта – интонация (музика) и жест (танц), като проследява човешкото вербално развитие от първия плач до зрелостта. Изваждането на речта от логичния й смисъл и експлоатирането й като музикална и жестова партитура.
Виртуални тела (България) 16-19/05, 10:00-18:00 Квадрат 500
Емблематични живописни и скулптурни произведения на български автори от постоянната експозиция на галерия „Квадрат 500“ и големи дози съвременен танц и дигитални технологии събират 20 български хореографа от различни поколения и артистичен опит в незабравимо танцово преживяване. Те ще създадат кратки танцови миниатюри, заснети от екип на режисьора и хореограф Росен Михайлов. Всяко танцово видео е вълнуваща авторска интерпретация на преживяното произведение през погледа на хореографа.
Отражения (България) 16/05, 17:00 Сцена Дерида
„Отражения“ е хореографска работа в процес, вдъхновена от концепцията за осцилация. Тя е своеобразна поема, рефрен, физично и метафизично движение напред и назад, навън и навътре, заминаване и връщане, взаимоотношения, изплетени от резонанс и дисонанс, в далечното и близкото, в светлото и тъмното. Представлението е микрокосмос, в който ритмичност, подреденост, симетричност са синоними на красота.
Еуфория на болестта (България) 17/05, 17:00 Топлоцентрала, Зала 2
Представлението навлиза в дълбоката тема за болестта през „тялото“ на един от най-малките, но най-мощни патогени, познати на човечеството – вирусът, за да се вгледа в най-критичния момент за всеки човек: срещата със заразата. Оглежда се многопластовите отношения между клетката-гостоприемник и вируса, за да представи своята абстрактна перспектива върху тези толкова миниатюрни, но така съществени сложности, преплетени в един общ „танц“.
Metch (България) 17/05, 19:00 Топлоцентрала, Зала 1
“Metch“ е концерт, изложба, аукцион, упражнение, свръхпроизводство на картини, обсебващ диалог с публиката и, разбира се, музика. За него Иво Димчев предупреждава: „зная, че много хора идват на моите представления, защото харесват песните ми. Но за съжаление тези хора ще трябва да преживеят или да се разбият в много сложната ми и непредсказуема връзка с театъра, танца, политиката и съвременното изкуство.“
Есмералда и Раймонда (България) 17/05, 20:30 Топлоцентрала, Зала 2
Представлението предлага откъслечни образци на изтанцувани или нереализирани роли и образи, акустирали завинаги у нас, които сме изучавали през времето. Чрез цитати от различни вариации, сола или дуети, избледнели достатъчно сигурно, но ситуирани в стабилна конструкция, двете изпълнителки съвместяват на пръв поглед несъвместимото: класическо и модерно като взаимно следствена обвързаност - понякога фатална, понякога нелепа, понякога просто неизбежна.
Питаме се дали радостта има постоянно развитие? Тъгата и умората временни ли са?
Нонумент 2.0 (България) 18/05, 15:00 Гьоте-Институт, България
Нонумент 2.0 е филм за радио-балета, състоял се при Парк-паметника на българо-съветската дружба във Варна през октомври 2022 г.
„Нонумент“ е трилогия, в която водеща е темата за паметниците, изгубили значението си във времето, превърнали се от места за памет и почит в такива за преклонение пред идеологически митове и удобни исторически разкази. Така наречените НЕпаметници (нонументи) са идеологически заредени, заобиколени както от омраза и носталгия, нагласи за ревизионизъм и унищожение, така и от желанието за опазване, консервация и преосмисляне на тяхната функция в настоящето.
84 Разговора (България) 18/05, 17:00 Сцена „Дерида“
84 е необходимият брой разговори, за да се затвори успешно една сделка в корпоративния свят на продажбите.
В представлението Стефани Ханджийска и Нели Георгиева поставят неудобни въпроси за връзката между пазара и танцовия труд; за тялото на танцьора, което едновременно извършва този труд и е негов продукт; за условията на работа и живот; за успеха и преумората в епохата на късния капитализъм. Всеки билет за „84 разговора“ е инвестиция, която се възвръща под формата на танцови фантазии, лични истории, танц по телефона, сексапил и наръчник за оцеляване в капитализма.
Не мърда (България) 18/05, 20:30 Сцена „Дерида“
Има един въпрос, който е способен да преодолее физичните закони, и той е „Как да живеем?“. В търсене на отговора му двама герои, А и Б, успяват да се срещнат, въпреки че единият е в непрестанно търсене и движение в права линия, а вторият съзерцава неподвижно. Детайлите около тази среща са сърцевината на визуалния танцов пърформанс „Не мърда“, вдъхновен от едноименната пиеса на френския писател Еманюел Дарле. Страниците на пиесата са пресъздадени в една минималистична структура, довеждаща до хипнотична визуална, звукова и движенческа среда. Пиесата е представена на български език в СУ “Св. Климент Охридски” под формата на четене през 2008 г., в рамките на платформата “ПроТекст” на ОСАИК “36 маймуни”.
one two (България) 19/05, 15:00 & 19:00 Топлоцентрала, Зала 2
Изследване в областта на имерсивното перформативното изкуство, поставящ дишането под лупа - озвучава го, увеличава, изкривява, извлича от него всички ефекти и трансформации, които то създава в движението на телата. Хипервентилацията, под въздействието на която са танцьорите през цялото време, правят движенията на телата им чувствителни, с изострена сетивност и лишени от театралност или актьорска игра, като препраща към една от ранните творби на Марина Абрамович - „Ритъм 4“, 1974 г.
Saline Nebula (България)19/05, 17:00 Клуб „ДОМ“
“Saline Nebula” е антиутопичен проект – трансформация на абстрактното в конкретно, на невидимото – във видимо. Хаос, самота, но и красота полепват по погледа на зрителите, докато хореографията превръща едно подобие на сянка в истински образ, в материя.
„…защото всеки хаос създава своя космос.“ К.Г. Юнг
Код Червено (България) 19/05, 20:30 Топлоцентрала, Зала 1
Изследване на ефектите, които има Погледа върху тялото в контекста на публични акции, протести, хепънинги, пърформанси и сценични презентации. Преминаването на тяло-субект в тяло-обект, подчиняването на дискурса на този Поглед и наслаждението, което той произвежда, като захранващ творческия акт. Погледът като съ-автор на това наше аз, което фантазира да бъде видяно и да бъде интерпретирано по определен начин.
Преоткриване на смислеността (България) 20 & 21/05, 10:00-14:00 Гьоте-Институт
Чрез импровизационни и моментни композиционни инструменти и фрази участниците ще изследват как да: гледаме, миришем, вкусваме, докосваме, чуваме. Сетивата стават отправна точка в едно многопластово търсене и създаване на връзки с това, което ни заобикаля. Да гледаме, да докосваме, да разговаряме, да чуваме, да си представяме – това е търсене на индивидуалност в рамките на колектива. Целта на Распильо е да насърчи движещото се тяло да придобива навици, да приема недостатъци и различни случки и по този начин да преоткрива сетивата си чрез учене, наблюдение и взаимодействие с другите и с непосредствената или въображаемата среда.
Тела на предела (Румъния) 20/05, 19:30 Топлоцентрала, Зала 2
Кои са местата, които независимите артисти обитават? Имат ли те групово самосъзнание? Принадлежат ли към някаква общност? Има ли у поколението 20+ набор от очаквания, желания, нужди? Как живее един артист, за когото думата „стабилност“ се е превърнала в утопия? Неспокоен слалом след видимостта и спокойствието? Може ли човек да изкарва достойна прехрана от независими проекти? Какво означава „приличен“?
Неустойчиви другари (Сърбия) 21/05, 19:30 Топлоцентрала, Зала 2
„Неустойчиви другари“ изследва нови начини за борба с капитализма, чрез идеите за флуидната идентичност – онази, която се мени във времето, в една или друга посока на представите ни за половете и сексуалността. То се впуска в наследството на куиър еманципацията, чрез постоянен процес на конституиране и изкривяване на съпротивата, повлияна от западните „либерални“ общества и социалистическите ценности за по-справедливо общество.
Transformability: Forever [донякъде мюзикъл] (България) 22/05, 19:30 Топлоцентрала, Зала 2
Transformability: Forever [донякъде мюзикъл] е повод за размисъл за това как може да се танцува теоретичен текст; как може да се създаде мост между танца и теорията, използвайки правилата на популярната култура и още и още. Провокиран и вдъхновен от едноименната статия на философа Боян Манчев, публикувана през 2006 г. в престижното немско списание за сценични изкуства “Theater der Zeit”.
Танцови инструкции (Германия) 23/05, 19:30 Сцена „Дерида“
Няма да е вечно така“ – това пише на табелата, която хореографът Мориц Острушняк разнася по сцената, докато танцьорът Даниел Конант танцува шуплатлер (традиционен танц, популярен в Горна Бавария, Тирол и Залцбург – бел. ред). Солото „Танцови инструкции“ е пълно със саморефлексия и иронични референции, които се противопоставят на всяка възможна дефиниция. Острушняк остава верен на еклектичния стил на последните си представления, позволяващ на изпълнителите неусетно да преминават от шуплатлер до grand jeté (вид балетен скок – бел. ред), от работа с краката като при бокса до брейк, от балетен реверанс до скачане на въже. Свързващите елементи между всичко това са звукът, бумтенето, пляскането, дишането, скачането и тупкането, които изпълват пространството с постоянен ритъм. Главното действащо лице е като навито на пружина и неуморно си проправя път сред тези канонични движения, сменяйки бързо една след друга пози на съпротива, борба и победа, стилизирана мъжественост, младежка култура, класически балет, бални танци и спортове, и създавайки една абсурдна поредица от противоречащи си елементи, които се надскачат, присмиват си се и се сблъскват. Цялото това съчетание игриво, но безмилостно отвежда право в бездната. Съвсем тематично, представлението завършва с провокативната песен “Der Mussolini” на немската група “DAF”, която звучи буквално като танцови инструкции – „танцувай Мусолини, танцувай Адолф Хитлер, танцувай Иисус Христос…“
*Извадка от тазгодишната програма на Фестивал за съвременен танц Антистатик*