През 2011 г. се е състояло първото издание на това, което днес познаваме като АСТ Фестивал. Тогава група амбициозни неправителствени организации успяват публично да заявяват желанието си за развитие. Оттогава насам, фестивалът постепенно се е превърнал в неразделна част от българския културен календар, като всяка година софийската публика има удивителната възможност да наблюдава развитието на независимата сцена в страната ни и по света.
Сега е 2024 година и ще станем свидетели на издание “14” на този проект, който в момента е един от най-сериозните български фестивали, които позволяват на публиката и артистите да гледат творци от световен ранг. Тазгодишната програма включва над 30 български и няколко чуждестранни продукции, които ще се проведат в дните от 14-ти до 20-ти октомври на някой от сцените, които редовно програмират независими спектакли в София.
Какво все пак значи АСТ фестивал?
АСТ или Асоциация за свободен театър е основана през 2009 г. от група български независими артисти. Те заявяват желанието си да създават сценично изкуство необвързано с репертоарните театри и следователно - поле за неговата изява. Тези актьори, режисьори, сценографи, драматурзи, циркови артисти и други творци се различават с това, че търсят независими форми на финансиране, което колкото и трудно да бъде, дава и допълнително поле на свобода за изпълнителите.
АСТ работи за развитието и демонстрира разнообразието на независимата сцена в България, осигурявайки достойни условия за работа на практикуващите артисти и популяризирайки тази част от българския театър и съвременните изпълнителски изкуства, които сякаш биват забравяни в общата картинка на приетото за култура в България. И въпреки това, трябва да споменем, че именно те се определят, като една от най-разпознаваемите форми на българско изкуство в чужбина.
АСТ не забравя и публиката, която получава възможност, да развие своя вкус и усет за театрално. Това става, като зрителят се запознава с многобройни, непознати за репертоарите театри, форми на сценично изразяване и контакт с публиката.
Тазгодишното издание на фестивала кани сцени като Топлоцентрала, Yalta art room, Дерида, ателие Пластелин, I am studio, Контейнер Vox Populi, които сами изготвят собствената си програма за фестивала. Обединителната точка, в която тези театри се свързват е лозунгът “Невъзможните разговори”, които все пак ще бъдат проведени. Става въпрос за теми, които незнайно защо остават встрани, въпреки че тяхното засягане става все по-неизбежно. Страхът от грешка и предателство, корупцията и войната - разговори, отбягвани от обществото, които обаче интересуват отделните личности. Това още веднъж демонстрира липсата на граници за свободния театър - той е способен на всичко, дори и невъзможното.
В програмата на фестивала всеки може да намери нещо за себе си - отговор на въпрос, който никога не е имал смелост да зададе или поне събеседник, с когото може да го обсъди - в лицето на артистите. Тези разговори се провеждат с помощта на всички видове и форми на сценични изкуства, като това засилва разнообразието от гледни точки и вероятни отговори, пред което сме изправени.
На сцената на Топлоцентрала, зрителите ще имат възможността да видят пет български и две международни продукции.
На 15-ти октомври - XXL режисьор: Боян Крачолов; 19:00 часа, зала 2
Спектакъл, вдъхновен от Гаргантюа и Пантагрюел от Франсоа Рабле, но адаптиран от режисьора така, че българският зрител лесно да се припознае. В постановката могат да се забележат елементи присъщи на стенд-ъпа, на концертното, на цирковото, на празненството, даже на медитативното. Тези частици може да звучат несъвместими, но те са подредени перфектно, с цел да превърнат спектакъла в изповед на поколението което попи в себе си целия заобикалящ го хаос.
На 16-ти октомври - Анна - непоправимата, режисьор: Надя Панчева; 19:00 часа, зала 2
Пиеса, на италианския автор Стефано Масини, написана през 2007 г., година след смъртта на руската журналистка Анна Политковская. Спектакълът се върти около мисията и делото на Анна и борбата ѝ срещу несправедливата система в родината ѝ. Постановката засяга въпроси за морала, политиката, съвременната журналистика, свободата на словото и цената, която тя струва на човек.
На 16-ти октомври - Момчета - гостуващ спектакъл от Унгария, FrenÁk Company; 19:30 часа, зала 1
В постановката на Пол Френак се сриват мъжкият и женският свят, като във всеки полюс се появява по малко от другия. Двете страни са разпадат, заради скритата в самите тях мистерия. Хореографията е едновременно женствена и мъжествена, и изключително дръзка. Спектакълът ни показва история, в която можем да открием едновременно детски свян, огромна енергия, жажда за власт, нарцисизъм, но и изключителна уязвимост.
На 17-ти октомври - Решението - по текст на Александър Мануилов; 19:00 часа, зала 2
Представлението по текст на писателя и драматург Александър Мануилов е пиеса-ситуация. Тя позволява на зрителя да надзърне в чуждата личност, да стане свидетел на някой от най-тайните решения, взети от персонажите и дори нещо повече - да взима собствени решения, които да променят края на спектакъла. Колебания, писма, любов и съдби - всичко това е в ръцете на публиката, която заедно с артистите, гради историята пред себе си.
На 17-ти октомври - ШИЛО - концепция, хореография: Яница Атанасова, 19:30 часа, зала 1
Шило носи желанието за бунт! (Яница Атанасова). Спектакълът подчертава “засядането” на едно място и идеята за комфорт. Шилото се превръща в символ на желанието за физическо и емоционално освобождаване и демонстрира начините, по които тялото се бунтува срещу наложените му ограничения. Пърформънсът ни показва, какво ни причинява “стоенето седнал”, с което всички сме се примирили и как може да се измъкнем от това състояние и да открием нови граници на възможностите си.
На 18-ти октомври - Facebook хореография - гостува: интердисциплинарна изложба - арт-колектив Мира Зимка (Русия) Пърформанс - Роман Блажкив (Украйна); 18:00 часа, зала 2
Facebook хореография ни потапя в сърцето на един глобален конфликт, в който малцина са дали съгласие да участват. Спектакълът разгръща сюжета си, с помощта на социалните мрежи, които най-бързо отразяват проблемите, пред които цивилните хора се изправят. Историята се концентрира върху реалните думи и случки на личности, неволно стоящи от двете страни на войната. Проектът се опитва, да стане призив за човечност и разбирателство в един свят, разкъсван от разделения.
На 18- ти октомври - Shutdown - Хореография: Noa Zuk, Ohad Fishov; зала 1, 19:30 часа
Концепцията на хореографията Shutdown на Ноа Зук в сътрудничество с Охад Фишоф е проста: 15-секундна ритмична фраза, която се повтаря безкрайно и се преформулира във всички възможни варианти. Фразата се повтаря около шестдесет пъти по време на представлението. Отвън или отвътре, с глава или с опашка, със светлина или със сянка, сами или заедно... пиесата на Ноа Зук и Охаф Фишоф си играе с противоположностите, за да ги превърне в по-добър диалог.
АСТ фестивалът крие необятни възможности за изпълнителите, които ще могат да покажат творчеството си не само пред заинтригуваната и любопитна публика, но и пред международна общност от продуценти и фестивални селектори, с които биха могли да намерят пътища за съвместна работа.
Това би било един прекрасен начин българското изкуство да достигне до чуждестранните сцени и да демонстрира своето разнообразие. Нека не забравяме и драгата публика, за която 14-тото издание на АСТ фестивала е възможност да се запознае с актуалните и нови форми на независимата сцена, както и да се наслади на най-ярките й образци. Този проект демонстрира свободата, която сцената предлага не само за изпълнителите, но и за изживяването на зрителите.