ПУБЛИКАТА ПИШЕ #1 ОЖИВЯВАНЕ НА ПОЕТИЧНО ТЯЛО - магията на Дуда Пайва
Рубриката, в която публиката пише, а ние публикуваме! Ценим мнението на аудиторията си и ги каним да го споделят с нас и света.
ФАНТАЗИЯ, ЖЕСТОКОСТ, ПОЕЗИЯ И СЮРРЕАЛИЗЪМ!
Досега не сте гледали съчетание на танц и куклено изкуство, при това третиращи особено актуалната тема за Мета-Аз-а и за същността, която крием от света, а и от себе си понякога? Да или не, няма значение – непременно си запазете вечерта на 14-ти декември. Ако все още не сте срещали името на Дуда Пайва – очертава се прекрасна възможност да се докоснете до последната му творба – на живо.
AVATĀRA е спектакъл на Duda Paiva Company, създаден в колаборация с Illusionary Rockaz Company. И докато DPC остава вярна на комбинацията танц и кукли, иновативността идва от сътрудничеството с хип-хоп танцьорите от IRC. Това не е първата копродукция, с която Дуда Пайва разширява хоризонта на театралната реалност чрез провокативните си вдъхновения.
НЕОБХОДИМА ПРЕДИСТОРИЯ
Дуда Пайва е роден в Бразилия и от 20-тина години е установен в Нидерландия. Започва професионалния си път като танцьор, но срещата му с кукления театър променя това завинаги и в същото време му помага да създаде своя неповторим и разпознаваем стил. През 2004 г. създава едноименната си компания, чието театрално семейство има и постоянни членове, и такива, които с течение на времето се присъединяват към състава му. От самото начало е избрал да работи с дунапрен и всички персонажи от представленията му се извайват от този податлив на оформяне и оживяване материал. Скулптирането е бавен и филигранен процес, при който фигурите от огромен къс нежива материя, постепенно придобиват очертания, кости, мускули и характери. Времето за изработка на един типаж отнема най-малко месец. След като куклите са готови, предстои магичната част по вдъхването им на живот.
За целта Дуда Пайва има специално разработен метод, наречен Object Score. Освен че го използва при създаване на собствените си сценични творби, той споделя натрупаните знания и умения в курсове, предназначени за актьори, танцьори, кукловоди, певци и циркови артисти. Целта на ателиетата е да научат участниците как да оживяват фикционален образ/поетично тяло, което може да представлява Другото ни Аз или наша разширена версия, използвайки тялото на кукловода като своеобразен пейзаж за куклата и обратното – куклата, като своеобразен “пейзаж” за кукловода. По този начин се дава възможност за по-цялостно изследване на пространството и за създаване на хореографски партитури. В крайна сметка се получва изключително специфична хореографска форма за две тела, функциониращи ‘под един контролен център‘. В този предизвикателен процес е нужно развитието на координацията на всички активни телесни части. От значение е обаче и доверяването на импулсите за действие, породени от самия материал или персонаж.
Методът предполага владеене и на ума, и на тялото. Ако загубим внимание на сцената, куклата умира и илюзията се губи. За да поддържаме вярата на зрителя, той трябва да вижда как куклата мисли, как проявява своята воля, прави избори и се движи. За едно убедително движение на куклената фигура пък е задължително, на първо място – много добре да познаваме собствените си двигателни механизми. Дуда Пайва разпределя ‘подготовката‘ в неговата методология на четиристъпки. Прилаганите техники работят за многопластовото разгръщане на актьорския потенциал. Използват се: техниката с кърпа на Флетчер Пилатес, прецизно координирани гръбначни движения и опознаване възможностите на дунапренените скулптури през тяхната прилика с човешкото тяло, но и през трансцендентността им. Основните средства, съпътстващи Object score работилниците са: разпределеното дишане, отработените движения на пръстите, противодействието и преместването на фокуса при редуване на кукловодене и поява ‚в жив план‘. Когато опитомяването на всички тези елементи е налице, може да се пристъпи към извеждането на пленителната смесица от фантазия, жестокост, поезия и сюрреализъм.
Първите спектакли на Дуда Пайва поемат категоричен курс към зрялата аудитория. Те изследват онези наши страни, които често остават в сянка или към които дори не смеем да погледнем. В същото време творбите му никога не са били лишени от премерени дози хумор и ирония.На софийска сцена, в рамките на фестивала „Панаир на куклите“, компанията е гостувала с „Утринна звезда/Morningstar“ (2008) и с „Love Dolls“ на Куклен театър, Любляна, Словения (2010). През 2012 г. в афиша на Столичен куклен театър се появи „Свят/о“ с режисьор и хореограф Дуда Пайва. В продължение на близо шест сезона театралните зрители в столицата имаха възможност да се наслаждават на спектакъла за възрастни. В него петимата актьори си партнираха с миниатюрни дунапренени кукли и с една гигантска – играеше се с мащаба на обектите и куклите. Въздействието се подсилваше от стрийминга, който се проектираше на огромно платно-екран.
Първото детско представление на DPC се появява преди девет години. Последвано е от още четири през годините, сред които и „Чудовища/Monsters”, гостувало на „Панаир на куклите“ – София 2018 г. и събрало адмирациите на публиката тогава. През 2024 г. в Нидерландия предстои да излязат още две премиерни заглавия, насочени към детската и младежка публики.
Богатият опит на компанията включва и няколко копродукции. Отвъд колаборациите с танцови и куклени театри, трупи и артисти, се открояват и тези с Nederlands Blazers Ensemble – включва музиканти от всички големи холандски симфонични оркестри, Play production, Fractal Collective – колектив за брейк танци, Illusionary Rockaz Company – хип-хоп компания и Holland Opera and New European Ensemble.
Във видео от създаването на „Sonatinas 4 Feet“, копродукция с Fractal Collective, Zino Schat – хореограф и танцьор, споделя, че „смесването на различни дисциплини е процес на учене, но и възможност за принос с наличното. Как може чрез обединение, да се създаде нещо ново, което е по-голямо от сумата на единичните усилия?“
Взаимното вдъхновение, с което практически се работи в съвместно водените артистични проекти с участие на Дуда Пайва, е ключов фактор. Освен това в начина му на работа се допуска голяма творческа свобода и се изгражда доверие, чиито ползотворен ефект неминуемо се отразява както на процеса, така и на резултата.
AVATĀRA
Връщам се към предстоящото гостуване на Duda Paiva Company с AVATĀRA. През септември спектакълът получава престижната нидерландска награда „Лебед/Zwaan“ за най-впечатляваща танцова продукция. По повод на приза Дуда Пайва пише:
Благодарение на близостта до градската танцова общност и тяхната отвореност към нов диалог, смесицата от дисциплини и културно многообразие намери плодородна почва. AVATĀRA (сътрудничество между IRC и DPC) се роди от подготовката на тази почва.
Посланието на оценяващата комисия гласи:
Журито беше много трогнато от AVATĀRA. Органичното смесване на куклите на Дуда Пайва с танцьори на IRC е напълно убедително и оформя идеалната интерпретация на концепцията за самосътвореното Друго Аз. Създателите оставят много място за индивидуалността на всеки танцьор, а взаимодействието с куклите е много впечатляващо. Красивo подбраните танцови партньори подчертават най-важните характеристики на самоизграденото „Аз“ и предизвикват танцьорите физически да усещат това. В дворец, пълен с огледала на идентичности, AVATĀRA представя подвижни, обсебващи, вълнуващи и хумористични перспективи на тялото и възходите и паденията в живота.
Дуда Пайва вярва, че комбинацията от танц и куклен театър прави творбата достъпна за всякакъв вид публика, без значение откъде идва: Европа, Африка, Бразилия, Япония. Гостувайки за пореден път у нас, едновременно актуален, но и искрен, желанието му е да стигне до сърцето на българския зрител.
В програмата на РСЦИ Топлоцентрала не липсват куклени представления (в това число puppet, object и figure theatre) – както за децата, така и за възрастните. Това, което ни готви екипът на AVATĀRA обаче, обещава да разпали апетита ни за повече подобни блюда.
ЗА АВТОРА:
Мануела Саркисян е родена във Варна. Завършва НАТФИЗ „Кр.Сарафов“ със специалност актьорство за куклен театър в класа на проф. Жени Пашова. Актриса и артистичен сътрудник в независими изпълнителски формати. Участва в обучения в страната и чужбина за куклен, импровизационен и уличен театър, съвременен танц и пърформанс. Има опит в сферата на неформалното театрално образование за деца и възрастни. Съставител е на наръчник за екоустойчиви практики в полето на сценични изкуства.